Fundația culturală „HESPERUS” a inițiat – începând cu 1993 – o serie de manifestări cu participare internațională, „Zilele HESPERUS”, la care au participat invitați de seamă precum Ambasadorii INDIEI, PORTUGALIEI, BRAZILIEI, JAPONIEI, FINLANDEI, BULGARIEI, REPUBLICII CEHE,  Consulul General al AUSTRALIEI, Atașatul cultural al Ambasadei SPANIEI, secretarul II al Ambasadei REPUBLICII COREEA, dar și invitați din ITALIA, CANADA, S.U.A. etc. Până în prezent au fost organizate zece ediții ale „Zilelor HESPERUS”, fiind în pregătire ediția a XI-a despre care vă oferim amănunte în acest interviu.

Mihaela Cazan: Ce aduce nou ediția din acest an „Zilele HESPERUS”

Ioan Iacob: Ediția a XI-a a Zilelor HESPERUS se va organiza probabil în 2017…Anul 2016 a însemnat finalizarea unui doctorat și o operație de cataractă. Și anul…încă nu s-a încheiat.

Mihaela Cazan: Care este tema?

Ioan Iacob: Nu am stabilit încă o temă, dar cu siguranță noutatea va fi lansarea unui proiect transatlantic (bazat pe teza de doctorat „Arc poetic transatlantic: Mihai Eminescu – Edgar Allan Poe”), proiect care vizează mai multe domenii…poezie, jurnalism, teatru.

Mihaela Cazan: Care este invitatul de onoare al acestei ediții? Ce anume vă leagă de acesta?

Ioan Iacob: Invitatul de onoare al ediției a XI-a a Zilelor HESPERUS s-ar putea să fie…invitații de onoare din S.U.A. și din România. Dar sunt posibile și alte surprize…

Mihaela Cazan: Care sunt datele de desfășurare ale evenimentului( luna, locație)?

Ioan Iacob: Încă nu s-a stabilit perioada din 2017…Cand o vom definitiva, vă vom anunța prin intermediul ” Clubului presei transatlantice”.

Mihaela Cazan: Care a fost contribuția personală adusă tezei de doctorat?

 

Ioan Iacob: Identificarea unor congruențe Eminescu – Poe, deși nu se poate vorbi de o influență directă. Dar mai pe larg vom avea posibilitatea să discutăm atunci când se va publica o carte bazată pe teza de doctorat. În orice caz, două sunt mizele majore ale acestui demers: propulsarea valorii lui Eminescu și dincolo de Atlantic și reconsiderarea lui Poe (pe care îl consider drept poetul exponențial al Americii).

 

Mihaela Cazan:  Ar fi ceva care v-a plăcut mult în toată perioada de pregătire a tezei de doctorat?

 

Ioan Iacob:În urmă cu niște ani, când am fost invitat oficial ca jurnalist în Statele Unite, îmi începeam o corespondență telefonică pentru Radio România Actualități cu niște versuri ale lui Poe…”It was many and many a year ago…”  Nu-mi imaginam atunci că mă aflam deja la celălalt capăt al arcului poetic transatlantic. În perioada de pregătire a tezei mi-a plăcut faptul că am avut deplină libertate să pot să mă documentez ca în studenție și să retrăiesc ” un timp de aur al studenției”, de data aceasta la București și nu la Iași. Și am beneficiat de sprijinul unor Profesori excepționali ai Școlii Doctorale a Universității București , la fel și de sprijinul unor colegi de doctorat deosebiți! Precum și de sprijinul extraordinar al unei ființe dragi care, deși avea ofertă de job la Bruxelles, a preferat să rămână alături de mine să mă susțină.

 

Mihaela Cazan: Doriți să povestiți ceva, vă rog

 

Ioan Iacob: Pe perioada pregătirii doctoratului am avut o ofertă de bursă prezidențială din partea unei universități din Statele Unite, dar am preferat să rămân ăn România să-mi termin doctoratul aici. Dar cum nu se știe niciodată ce ne rezervă ziua de mâine…

 

Vă mulțumesc foarte mult pentru timpul acordat acestui “mic” interviușiașteptăm cu nerăbdaresăînceapă„Zilele HESPERUS”.Pe curând!