Am văzut-o pe Ana Blandiana vara trecută, înainte de plecarea – împreună cu Romulus Rusan –  intr-un turneu de lecturi în Statele Unite. Primisem o invitație  din partea Fundației Academia Civică să particip, ca jurnalist , la un eveniment: o donație făcută de către Robert Ross (fiul diplomatului Donald Dunham, reprezentantul cultural și de presă al S.U.A. la Legația americană din România în perioada 1945-1950) către Fundația Academia Civică (Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței) din Capitală.

Recent am trimis o invitație Anei Blandiana cu rugămintea de a participe la un eveniment  important pentru mine; mi-a mulțumit, dar a spus că la data respectivă va fi în avion spre Polonia. Nu am solicitat (și nici nu am primit) alte detalii.

Astăzi, la “Radio România Actualități”, am aflat că sâmbătă seara, la  Gdańsk, Ana Blandiana a fost desemnată „Poetul European al Libertății”.
La fiecare doi ani, Gdańsk, orașul polonez al libertății, se transformă în centrul poeziei europene, în contextul concursului și premiului „Poetul European al Libertății”. Pentru acest prestigios premiu concurează șapte țări europene, în 2016 ele au fost România, Portugalia, Danemarca, Ungaria, Rusia, Italia și Macedonia.

Opțiunea juriului – anul acesta – a fost Ana Blandiana, pentru volumul “Patria mea A4”. Versiunea poloneză a apărut în Polonia la început de an, în traducerea Joannei Kornaś-Warwas.

Institutul Cultural Român de la Varșovia a organizat, în această perioadă, întâlniri cu Ana Blandiana, în mai multe orașe poloneze.

Ioan Iacob