Cei care au participat , joi 18 martie, la ora 19,30 , in CLUB A, la ediția 182 a CAFENELEI CRITICE , au avut parte de un eveniment cultural de excepție.
   Pe actrița și poeta IOANA CRĂCIUNESCU am văzut-o prima dată la o întâlnire cu cititorii organizată la un liceu de tradiție din Bârlad, “Gheorghe Roșca Codreanu” , dar abia la “Cafeneaua critică” din 10 martie, 2016, s-a elucidat “misterul” participării ei , în calitate de poetă, la acea manifestare: Ioana Crăciunescu fusese repartizată ca actriță la Teatrul “Victor Ion Popa” din Bârlad. Țin minte că la Bârlad am primit volumul “Duminica absentă” cu dedicație, l-am citit cu bucuria de a descoperi o poetă adevărată, dar plecarea ei în Franța m-a făcut să regret “dispariția“ ei din lumea literară românească. Ediția de excepție a “Cafenelei critice” din 10 martie a completat lucrurile care aș si dorit să le cunosc despre traiectoria ei artistică din Franța (și nu numai).
    Un mare “invitat surpriză” (care a venit pe la jumătatea evenimentului, s-a așezat cu discreție în public, însă apariția sa nu putea trece neobservată și a fost “detectat” imediat  și I s-a solicitat să se alăture – sub lumina reflectoarelor din centrul Clubului A – invitatei Ioana Crăciunescu și amfitrionului manifestării, Profesorul universitar și criticul Ion Bogdan Lefter) a fost NICU COVACI, care (la un moment dat, dacă alt invitat de marcă, MIRCEA FLORIAN, ar fi avut o chitară disponibilă) ar fi fost dispus să se alature recitalului oferit de IOANA CRĂCIUNESCU și MIRCEA FLORIAN (existând astfel premisele unui “trio de senzație” pe scena Clubului A și în istoria edițiilor CAFENELEI CRITICE).
    indexAm avut șansa să schimb câteva cuvinte cu legendarul NICU COVACI pe o temă legată de organizarea unui festival (la care el visează de mult, este drept, un festival cu un specific aparte), am cîteva idei legate de organizarea acestui festival…
…aș deschide aici o paranteză să reamintesc că, în 1976, când eram profesor de engleză în stagiatură la Făgăraș, am înființat GRUPUL FOLK SOLARIS, care a debutat în Cenaclul FLACĂRA și a luat locul I pe țară la FESTIVALUL ELEVILOR din 1975; tot la Făgăraș am organizat prima (și din păcate ultima) ediție a unui FESTIVAL INTERJUDEȚEAN DE MUZICĂ FOLK, CETĂȚILE LUI MIHAI“ / Făgărașul fiind situat cam în centrul țării și existând acolo o cetate a celui care a unit prima dată această țară, la 27 mai, 1600, când se proclamase “Domn al Ţării Româneşti, al Transivaniei şi al Moldovei” /, la care au participat cinci centre universitare, deși pe vremea aceea, în 1976, Făgărașul nu era nici măcar centru universitar…
…mai târziu, la Bârlad, unde erau părinții, am dat ideea unui alt FESTIVAL INTERJUDEȚEAN DE MUZICĂ FOLK, la care avea să participe, în 1978, MIRCEA BANICIU în recital… )
   Amfitrionul  ION BOGDAN LEFTER a fost – ca întotdeauna – CEL MAI BINE DOCUMENTAT asupra invitatilor și a fenomenului  cultural contemporan în care aceștia sunt implicați, alegând cu eleganță și ,nu arareori, cu un umor irezistibil “cel mai convenabil unghi de interogare” (pentru obținerea maximului de informație culturală în minimum de timp), umor ce face atât de plăcute edițiile CAFENELEI CRITICE, la care IOANA CRĂCIUNESCU și-a adus și ea “prinosul” (ca să nu mai amintim  de prezența unui “clasic în viață al umorului optzecist” – în care nu arareori “pâlpâia” * ironia“cu nuanțe viole(n)te de sarcasm”- …l-am numit aici pe IOAN GROȘAN.
    Una peste alta (ca să încheiem într-un stil “nesofisticat și neacademic”), a fost O EDIȚIE DE EXCEPȚIE, iar dacă vom anunța – IN PREMIERĂ – că  NICU COVACI a fost de acord să facă “obiectul de studiu” al unei viitoare ediții DE EXCEPȚIE, cred că am spus aproape totul despre O EDIȚIE DE EXCEPȚIE a CAFENELEI CRITICE, care IN MOD EXCEPȚIONAL a reușit să…
… cititorii acestui text, CITITORI DE EXCEPȚIE, vor realiza că am fi in stare să realizăm în EXCEPȚIONAL de multe feluri finalul…
…de aceea aproape că am fi tentați să facem încă O EXCEPȚIE  și nici să nu mai semnăm
… totuși, pentru a nu fi acuzați că dorim să EXCEPȚIONALIZĂM o oportunitate care nu se știe când va mai “pâlpâi”din nou, vă asigurăm că, la CAFENEAUA CRITICĂ,  edițiile DE EXCEPȚIE nu sunt o
excepție …
(așa că vă invităm să nu le ratați decât dacă, ÎN MOD EXCEPȚIONAL…)
                                                                                                                                         Ioan Iacob
 
……………………………………………..
    *Participanții la ediția 182 a CAFENELEI CRITICE își vor reaminti cu plăcere “conotațiile”        groșan-SFistice  ale verbului.