robert-1Scriitorul Adrian Robert von Sinca, face parte din nobila categorie a scriitorilor exilului romanesc. Nobili prin atitudinea în fața distrugătorului sistem de reperesiune, nobili prin cutezanță, nobili prin creația lor, nobili prin viață și comportament, ei, rămân oamenii la care ne raportăm demnitatea.

Tânărul rebel din decada anilor 80, care a făcut opoziție regimului împreună cu alți tineri de excepție a fost, într-un anume fel, satelit al grupului Goma. Fără îndoială Adrian Robert von Sinca imediat după izgonirea sa prin Pașaport din țară, nu și-a dorit să devină vizibil în literatură. Avea alte lupe de purtat în noua lume pentru care își riscase viata și își pierduse bucuria tinereții. Dar când a decis să reia scrisul, Pasaport a însemnat redefinirea lui Adrinan prin cel care devenit Robert, l-a scos din nefiinta pe primul.
pasaport_1_fullsizeAdrian și-a trăit dramele salvându-se prin iubiri carnale pentru femeia momentului și prin iubirea față de mama sa. Mai târziu, Robert obosit sau tensionat (mai ales din cauza inutilității speranțelor) se salvează în același fel.
Scris într-un ritm alert și oarecum cinematografic, romanul Pașaport, te pune în fața unei altfel de literatură. O literatură modernă, scenografică, uneori ludică, care poate fi usor tipărită în formatul cărților – benzi ilustrate. Pașaport este, fără îndoială o carte pe care nu o poți lăsa din mână. Lipsită de slogane, ură sau declarații mercenare, cartea te poartă lângă sfințenia martirajului. Contestată sau acceptată, scrierea lui Adrian Robert von Sinca incită. Odată intrată odată într-un circuit, cartea se poate vinde foarte bine, neînsemnând că te va arunca în zona consumismului gen fast food!
Scriitor neconventional lipsit de meschinării și orgolii, Adrian Robert von Sinca, este ușor de înțeles ca om. Îl extragi din context, te dai un pas înapoi și scnâdu-l de la aceea distanță, vei avea dimensiunea omului sensibil și bun, însingurat și împlinit în neîmpliniri, cinic și ironic, jucându-se pe sine mereu la ruleta vieții.
În cuvantul de deschidere al romanului Pașaport, Rodica Enache intra într-o perfectă simbioză cu frazarea cărții, radiografiind în puține cuvinte acțiunea și pe actantul ei scenic. Într-o prezentare jurnalistică a romanului, cum este aceasta, nu putea lipsi prefațarea Rodicăi Enache : ,,PAȘAPORT este o realitate trăită, semnificativă, oferită cu mare economie de mijloace și care, pur și simplu, te pune în situație. O carte vie, alertă, condensată aproape cinematografic, scrisă într-un stil tânăr, cinic-naiv, fără efuziuni sentimental-eroice.
Drama psihologică și socială e condusă fără artificii împrumutate, fără clișeele genului, fără construcții mai mult sau mai putin după modelul „istoric”. Viața nu este reconstituită, realitatea nu este evocată, faptele nu sunt interpretate, biografia nu este romanțată, avem aici realitatea surprinsă în crudul ei. Lipsit de balast dramatic și de „analize psihologice”, Pașaport are fluiditatea și ambiguitatea psihologică a personajelor care chiar trăiesc.
Refractară la scenariul clasic erou-antierou, victimă-torționar, scenariul vieții este lăsat să se desfășoare de la sine, nesupus artificialului și tradiționalului model simplist. Fără a dezvolta o teză psihologică sau socială, realitatea este lăsată în diversitatea naturală a planurilor, în dispersia traitului imediat, fără a fi trecută prin filtrul povestitorului moralist.’’

Romanul PAŞAPORT poate fi comandat direct la editură, la telefon 0722.156.408, la Librăria Eminescu sau pe Elefant.ro . Pentru cititorii din străinătate cartea poate fi cumpărată de pe Amazon.
Lia Lungu