https://www.facebook.com/notes/iunia-pasca/scrisoare-deschisa-ambasadele-nu-ne-reprezinta/10152797828387330

Buna ziua,

doresc sa va aduc la cunostinta o situatie neplacuta legata de Ambasada Romaniei si in special Sectia Consulara din New Delhi, India.

Locuiesc in India de 10 luni si in aceasta perioada a fost nevoie sa imi reinnoiesc pasaportul, astfel ca am venit in luna martie din Mumbai in Delhi (3000km dus-intors) pentru a-mi depune actele. A fost printre cele mai urate experiente din intreaga mea viata, cand dl Adrian Sarbu a considerat ca e necesar sa ma tina in ambasada 7 ore (va pot furniza daca doriti toate detaliile acestei experiente deosebit de nefericite), iar apoi sa neglijeze sa imi spuna ca pot semna o hartie prin care imi asum riscurile ca pasaportul sa imi fie trimis prin curierat, pentru a nu mai trebui sa calatoresc cei 3000km sa il ridic. Nu am semnat acea hartie, drept urmare a trebuit sa fac aceasta calatorie inutila cu totul pe cheltuiala mea.

Mi s-a spus ca venirea pasaportului va dura maxim 3 luni, astfel ca pot sa verific la sfarsitul lunii mai care e situatia. Dupa ce nu am primit nici un raspuns la repetatele emailuri, precum nici la telefon, am reusit intr-un final, dupa 13 saptamani, sa dau de noul consul aici, dl Mihai Secere.

Nu mi-a adus nimeni la cunostinta faptul ca mi-a sosit pasaportul, cu toate ca intr-o lume “normala” asa ar fi fost de asteptat. Am vorbit la telefon cu dl consul intr-o miercuri, i-am spus ca e deja o situatie urgenta, m-a rugat sa ii scriu un email si imi va raspunde. Vineri, pentru ca nu am primit nici un raspuns, am sunat din nou, repetand ca e urgent, mi s-a spus ca nu a verificat emailul dar imi va raspunde, ceea ce nu s-a intamplat.

Astfel ca luni de dimineata am zburat 1500km sa am parte de o alta experienta umilitoare si uluitoare, de aceasta data cot la cot cu 15 indieni ce stateau cu orele in fata ambasadei (in fata!, nici macar inauntru, in sala de asteptare, in conditiile in care temperatura medie aici e 40 de grade Celsius). Am ascultat ce au avut de spus, in timp ce asteptam cu totii mult peste limita bunului simt, iar cateva dintre lucrurile impartasite de ei (ce imi par halucinante si doar din punct de vedere al bunului simt), sunt:

vin sa astepte cu orele, de la 7 dimineata (in conditiile in care programul incepe la 10) pentru ca nu exista nici un fel de sistem care sa le garanteze ca vor reusi sa intre la dl consul in cele 2 ore zilnice de program cu publicul
cu toate acestea, nu reusesc mereu sa-si depuna actele pentru ca sunt agenti care vin cu zeci de dosare si consuma intregul timp alocat (deci nu exista un program separat pentru agenti si pentru cetatenii de rand)
personalul e greu inspre imposibil de contactat la telefon sau email
unii membru ai personanului ambasadei sunt de o impolitete crunta, si aroganta iesita din comun
nu se respecta programul, decalarile sunt frecvente si nimeni nu se oboseste niciodata macar sa le spuna ce se intampla
exista o discrepanta intre informatia de pe site si din sectie, si uneori si ceea ce li se spune verbal
informatiile de pe site nu sunt complete
primesc drept replica la intrebari de baza (cum ar fi “care e procedura de aplicare?”) un simplu, sec si repetat “Nu stiu!”

Eu mi-am primit intr-un final pasaportul astazi, multumesc dlui Secere, insa am fost eu insami “beneficiara” multora dintre experientele de mai sus, precum au fost si alti romani cu care am discutat pe aceasta tema. Ce se intampla aici e fie incompetenta, fie rea vointa, fie o combinatie a celor doua, dar e ceva ce cu siguranta trebuie sa se schimbe.

As dori sa-mi spuneti in ce mod poate sa apara aceasta schimbare si ce putem noi, cetatenii de rand, sa facem in aceasta directie. Daca aveti nevoie de marturii, de petitii, de dovezi, va rog sa imi spuneti si le vom furniza.

In acelasi timp, aceasta nu e o situatie singulara, prezenta doar in India. Gradul de nemultumire a romanilor de peste hotare cu personalul ambasadelor din toate colturile lumii este major. Pe langa modul josnic in care cetatenii romani sunt tratati de cei care sunt acolo in slujba lor, tratament ce nu are nici un fel de justificare, ce e mai tragic e ca asa sunt tratati si cetatenii respectivelor tari. Este o pata extrem de rusinoasa pe fata Romaniei ca singurul contact pe care majoritatea lumii il are cu tara noastra, si anume prin personalul ambasadei, sa fie de o calitate atat de joasa incat sa ii faca pe respectivii sa nici nu-si doreasca sa ajunga vreodata in tara noastra. E un deserviciu major facut Romaniei, si e dureros cu atat mai mult cu cat exista atat de multe persoane nu doar competente, dar umane, care ar putea sa ocupe aceste pozitii si sa aduca o imagine pozitiva si benefica tarii.

Astfel ca astept cu mult interes raspunsul dvs legat de ceea ce poate fi facut pentru a duce la aceste schimbari atat de necesare. Noi, cetatenii, nu doar le cerem, dar suntem chiar dispusi sa contribuim pentru ca ele sa se intample.

Cu respect, in asteptarea unui raspuns,

Iunia Pasca

PS. daca aveti o experienta neplacuta de impartasit, sau doar credeti ca e nevoie de o schimbare in aceasta directie, lasati un comentariu impartasind gandurile voastre, pentru a le putea transmite mai departe celor implicati. Cu multumiri!!