adrian-ghenieCâștigătorul concursului pentru Pavilionului României la a 56-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Artă La Biennale di Venezia este proiectul „Darwin’s Room” al lui Adrian Ghenie (curator: Mihai Pop). Pentru prima dată în ultimii zece ani, Pavilionul României din Giardini della Biennale va găzdui o expoziție personală, un eveniment care se va desfăşura între 9 mai şi 22 noiembrie.

Adrian Ghenie (n. 1977, Baia Mare) este un artist român foarte apreciat pe scena de artă contemporană internațională, prezent cu lucrări în cele mai importante muzee, galerii și colecții private din lume: Centrul Pompidou (Paris), SFMOMA (San Francisco), Muzeul Hammer și Muzeul de Artă Contemporană din Los Angeles, S.M.A.K. Collection (Ghent). Lucrările sale au fost incluse în expoziții la Palazzo Grassi, Fundația François Pinault (Veneția), Tate Liverpool, Bienala de la Praga, Fondazione Palazzo Strozzi (Florența), printre altele.
logo_biennale„Cred că Pavilionul României la Veneția și-a epuizat formulele de expoziții low-budget”, declară Mihai Pop, curatorul proiectului. „Expoziția lui Adrian Ghenie va fi în primul rînd una larg așteptată, bine făcută, anticipînd un firesc pe care România va trebui să-l cîștige în viitor, în contextul pavilioanelor naționale. Veneția rămîne locul în care se ia temperatura scenei de arta, iar pavilionul național este oglinda dinamicii scenei, a schimbărilor dintre generațiile care se succedă. Ghenie este exponentul succesului internațional al unei întregi comunități artistice din Cluj, care în marea ei parte funcționează la Fabrica de Pensule, astfel că nu vorbim doar de Ghenie, ci de o parte relevantă a scenei românești de azi cu care România se poate identifica în mod natural.”
În proiectul conceput special pentru Pavilionul României la Bienala de Artă de la Veneția, Adrian Ghenie propune o analiză a actualității prin recursul la o istorie neoficială, una în care Darwin i-a întîlnit pe Freud și pe Marx. Ghenie este preocupat constant de falia care se creează între microistorie și macroistorie, continuînd prin proiectul propus la LSMVTXZMQL19952Veneția tema generală a Bienalei și accesînd sursele intime ale temei de reflecție propuse de curatorul Okwui Enwezor: cum ne imaginăm viitorul la plural? Astfel, „Camera lui Darwin” devine un incubator al ideilor despre viitor prin apelul la arhiva istoriei.
Arhitectura expoziției, concepută de Attila Kim, e strîns legată de preocuparea lui Adrian Ghenie pentru trecutul recent. Compartimentarea spațiului expozițional în trei săli recreează o perioadă importantă din istoria Pavilionului României, care revine astfel la o formă apropiată de cea propusă inițial în 1938, sub tutela lui Nicolae Iorga.
„Darwin’s Room” este un proiect inițiat de Fabrica de Pensule (Cluj) în parteneriat executiv cu Asociația Film ETC. (București) și în colaborare cu PACE Gallery (New York), Galerie Thaddaeus Ropac (Paris), Galerie Judin (Berlin), Tim Van Laere Gallery (Anvers), Galeria Plan B (Cluj, Berlin), Universitatea Națională de Arte București, Universitatea de Artă și Design Cluj, Universitatea de Arte „George Enescu” Iași, Editura Hatje Cantz (Germania), Asociația Galeriilor de Artă Contemporană din România. Coordonatorul general al proiectului și curator al evenimentelor publice este Corina Șuteu. Ca în fiecare an, comisariatul proiectului este asigurat de Ministerul Culturii (Monica Morariu, comisar) și Institutul Român pentru Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia (Alexandru Damian, vicecomisar).

Anunțuri