BÉZNĂ IN ROMANIA

Articol de Andreea Gheorghiu

teatrul bezna 2Cu ocazia împlinirii a 4 ani de existenţă, Teatrul UNTEATRU organizeaza în perioada 25 Iulie – 4 August un maraton teatral, în cadrul căruia veţi putea vedea spectacolul companiei de teatru BÉZNĂ Theatre din Marea Britanie, piesa “Crime” regizata de Nico Vaccari care a avut prima reprezentatie in 29 iulie a.c.

BÉZNĂ Theatre din Londra, este o companie tanara care aduce un suflu nou in teatru, si care abordeaza subiecte dedicate schimbării sociale. Scopul lor este de a crea teatru de confruntare, lansand o incitanta provocare adresata societatii dar in acelasi timp fiind accesibil tuturor. Constientizarea pericolelor degenerescentei capitaliste lanseaza un semnal de alarma societatii actuale, aratandu-si intr-un mod cat se poate de categoric si sugestiv dezaprobarea duritatii si a nedreptatilor din aceasta lume.

Compania BÉZNĂ Theatre a fost fondata in mai 2013, de regizorii Sînziana Koenig și Nico Vaccari.

BÉZNĂ Theatre a debutat cu piesa “Deathwatch” de Jean Genet, in regia Sinzianei Koenig, prezentata la Platform Theatre – University of the Arts London si in cadrul Festivalului de teatru “Accidental Festival” ce s-a desfasurat la sala de teatru Roundhouse din Londra.

Pe urma atentia s-a indreptat catre urmatoarea productie a lui Nico Vaccari, “CRIME” care a fost ”masterpiece-ul” regizorului. Impreuna, fac o echipa bine primita si apreciata in Romania.

In toamna anului viitor, Sinziana Koenig va regiza piesa Waterfront Wasteland Medea Material Landscape with Argonauts de Heiner Muller în Cardiff, la teatrul independent The Other Room cu o echipa jumătate galeză jumătate română.

Dar ceea ce mi se pare foarte interesant este faptul ca acesti tineri talentati, in colaborare cu Compania Mara Study din Bucuresti, ruleaza programe speciale de teatru in limba engleza pentru copiii din Romania. In cadrul acestor programe tinerii regizori isi ofera dragostea si cunostintele de teatru noilor generatii, impartasindu-si experienta proprie si combinand armonios simtul ludic cu “jocul” adevarat, profesionist care are darul de a le dezvolta copiilor abilitati de comunicare, exteriorizare si exprimare sincera a talentului nativ, care, in acest nivel, poate fi directionat corect prin coordonatori profesionisti.

Prin activitatea lor în România și in Marea Britanie, acesti artisti spera sa reduca decalajul cultural între Est și Vest și lupta impotriva manipularii mass-media, a ignorantei si a inegalitatii sociale.

Odata cu cresterea bunastarii materiale invers proportional, artele au fost sacrificate, din pacate, ceea ce face mai dificila atat exprimarea tinerilor artisti, cat si expunerea muncii lor… dar exista speranta de a schimba acest lucru!

De aceea este salutara initiativa acestor oameni, care au reusit sa aduca BÉZNĂ Theatre in Romania la UNTEATRU Bucuresti.

Cu ocazia împlinirii a 4 ani de existenţă, Teatrul UNTEATRU va organiza în perioada 25 Iulie – 4 August un maraton teatral, în cadrul căruia veţi putea vedea spectacolul companiei de teatru BÉZNĂ Theatre din Marea Britanie, piesa “CRIME” regizata de Nico Vaccari.

Bucurandu-se de o mare apreciere in Marea Britanie, piesa a fost selectionata de catre – Drama Centre – a Universitatii de Arte din Londra pentru a fi prezentata in Romania la Festivalul International al Scolilor de Teatru din Suceava. Spectacolul a deschis festivalul cu mare succes la public.

“Piesa “CRIME”, in regia lui Nico Vaccari, in coproductie cu BÉZNĂ Theatre London, s-a jucat cu spectatorii pe scena, alaturi de actori. Plasat inconfortabil pe scaune incomode, cu ecranul de subtitrare la peste 6 metri deasupra scenei, publicul n-a fost invitat sa se bucure de un spectacol lejer, ci sa-si puna intrebari, sa gandeasca si sa caute raspunsuri mult timp dupa ce reprezentatia se va fi incheiat”, mentioneaza Dana Humoreanu in articolul sau din Monitorul de Suceava din 8 iulie 2014.

Cronici despre piesa:

“CRIMĂ este unul dintre cele mai incitante debuturi regizorale la care am avut privilegiul să iau parte. Este o adaptare brutală şi prescurtată a romanului lui Dostoievski, iar titlul a fost trunchiat cu motiv. Este o lume a crimei fără consecinţe, transpusă în perioada de început a anilor ’90 în Rusia.

Producţia lui Nico Vaccari (după propriul scenariu non-nonsens) e o adevărată plăcere. […] Distribuţia puternică, formată din patru bărbaţi, populează scena purtând costume care nu sunt nici kitchoase, nici convingătoare din punct de vedere psihologic. Este „teatrală” în cel mai bun sens al cuvântului, afirma criticul britanic Andrew Haydon dupa seria de reprezentatii de la Teatrul Etcetera din Londra

În antiteză cu scenele teribile sunt pauzele muzicale. Bine, spun „în antiteză”: Oliver Longstaff cîntă „Feeling Good” a Ninei Simone cu o acurateţe şi o forţă uimitoare; Theo St.Claire cîntă „16 Tons” a lui Ernie Ford într-o versiune la o fracţiune de viteză sub cea normală, transformând-o într-un strigăt de disperare; Mathew Wernham (Studentul), îşi croieşte drumul prin „Everybody Knows” a lui Leonard Cohen înainte de a face audienţa să cânte în cor; iar Angel Lopez-Silva – crucial fiind faptul că nu este în rolul copilului atunci când o face – transmite o versiune a melodiei „Rape Me”, a trupei Nirvana, într-o notă perfectă, guturală.

Este un refuz aproape Brechtian de a lăsa audienţa să se implice emoţional faţă de personaje (ba chiar stă scris pe fundalul din plastic „În seara aceasta se va comite o crimă”). Ceea ce este şocant – dincolo de dispreţul rece faţă de umanitate al lui Friedman – este cât de proaspăt şi imperios este simţit stilul. Bineînţeles, există o viziune regizorală incredibil de puternică.

 

Cel mai important lucru legat de piesă şi producţie este sentimentul de furie pură faţă de lumea capitalismului târziu. Faţă de nihilismul monetarismului şi piaţa liberă, cele mai mici aşteptări de umanitate în gândirea lui Friedman şi faptul că mai mult sau mai puţin toată lumea (probabil 99%) a fost vândută pentru luxul inutil a foarte, foarte puţini. Nu este o piesă care sugerează răspunsuri, nu este nici măcar o piesă care să diagnosticheze clar problema – personajele sărace se comportă într-adevăr dezgustător şi în moduri pentru care nu poate fi acuzată doar sărăcia – dar vezi că o societate în putrefacţie, încare toţi sunt distruşi, condiţiile pentru cel mai rău comportament uman sunt inseminate, în mod ironic, de cea mai rea gandire umană imaginabilă la vârful scalei. Cum spuneam, CRIMĂ este al dracului de furioasă şi al dracului de rece. Şi pare a fi exact genul de piesă de teatru de care Marea Britanie are cea mai mare nevoie acum.”

 

N.A. Recenzia spectacolului a fost scrisa intr-o maniera proprie si fara menajamente de criticul britanic Andrew Haydon iar traducerea cronicii in limba romana apartine Alexei Mihalcea.

Fotografii : Secvenţe din cadrul spectacolului CRIMĂ de Nico Vaccari pus în scenă de către actori de la Universitatea de Arte Central Saint Martins Drama Centre în coproducție cu Béznă Theatre din Londra. Copyright Nicotyn Photography / Adrian Crăciunescul. Fotografiile au fost folosite cu acordul autorilor