La Maison Française, Institutul Cultural Român din New York şi Ambasada României în Statele Unite prezintă, în cadrul Festivalului Internaţional al Francofoniei 2011, expoziţia de covoare tradiţionale maramureşene realizate de Victoria Berbecaru şi „covorul zburător” al lui Mircea Cantor, în perioada 28 martie-15 aprilie 2011. Expoziţia, găzduită de La Maison Française din Washington D.C., va fi precedată, în data de 24 martie la New York, de o prezentare a expoziţiei şi a procesului realizării obiectelor expuse. Evenimentul, ce va avea loc la ICR New York, va fi susţinut de Mircea Cantor şi Victoria Berbecaru şi introdus de Corina Şuteu, directorul Institutului Cultural Român din New York.

Expoziţia a fost iniţiată şi curatoriată de artistul vizual Mircea Cantor, cunoscut pentru lucrările sale ce conţin comentariile subtile la adresa societăţii contemporane. Abordarea sa nu este aceea a unui etnograf sau antropolog. Obiectivul expoziţiei nu este acela de a documenta, ci de a sublinia autenticitatea acestei arte, de a da privitorilor ocazia de a admira şi a se bucura de frumuseţea acestor obiecte.

Artele tradiţionale sunt încă foarte vii in zona Maramureşului. Olăritul, sculptatul în lemn şi ţesutul sunt îndeletniciri autentice ale locuitorilor zonei. Această expoziţie pune în valoare unele dintre cele mai frumoase covoare realizate de Victoria Berbecaru pe parcursul a patru decenii, unele dintre ele fiind încă folosite în biserica locală.

„A privi un covor maramureşan autentic e ca şi cum ai mînca dulceaţa din cămara bunicii”, spune Mircea Cantor. „Din el emană o energie şi o forţă vizuală înscrise în simboluri străvechi şi forme ce au străbătut timpul din generaţie în generaţie pînă azi.”

Alături de covoarele tradiţionale, expoziţia prezintă şi două lucrări concepute de Mircea Cantor şi realizate de ţesătoarele din Botiza, inspirate de covoarele tradiţionale din regiune. Lucrarea „Avioane şi îngeri” introduce motive mai recente asociate zborului. „Nu am dorit să copiez o tradiţie deja existentă, spune Mircea Cantor, ci să actualizez practici artistice conform viziunii mele. Din acest motiv am introdus avioanele şi îngerii. Nu veţi vedea niciodată pe covoarele româneşti reprezentaţi îngeri sau avioane. Este mai degrabă o dihotomie între două realităţi, cea vizibilă şi cea invizibilă. În plus, există asocierea cu covorul zburător oriental. Idealul de a zbura şi a traversa spaţiul sunt profund înrădăcinate în aspiraţiile umanităţii. De la păsări, fluturi şi alte fiinţe am căutat întotdeauna să simbolizăm şi să copiem într-un mod concret libertatea lor de mişcare. Astăzi, când farfuriile zburătoare nu mai sunt un tabu, iar îngerii sunt mai degrabă creaturi mitice, avioanele par a avea pentru noi mai mult sens. Dar oare chiar aşa şi este?”

„Acest eveniment reprezintă în mod ideal încercarea de a combina arta tradiţională şi cea contemporană în mod organic. Ideea lui Cantor realizată pentru prima oară într-o expoziţie la Plan B în Cluj a oferit ICRNY prilejul de a materializa un gând mai vechi al programelor pe care le dezvoltăm în arte vizuale: acela de a folosi interesul pentru artele contemporane şi artiştii contemporani din Romania în scopul de a atrage atenţia asupra zonelor de artă tradiţională atât de interesante şi de valoroase la noi”, subliniază Corina Şuteu.

Imagine : „Avioane şi îngeri” de Mircea Cantor în cadrul unei expoziţii găzduite de Modern Art Oxford, aprilie 2008. Credit foto: Andy Keate

Institutul Cultural Român din New York